LISTOPAD
1. Co powinienem wiedzieć o Polsce
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
• zakładanie ubrań, butów;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• odkładanie prac na półki indywidualne;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie koordynacji ruchowej;
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• nazywanie wybranych części ciała;
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• powtarzanie krótkich rymowanek;
• rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
• nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
• liczenie palców, przedmiotów itp.;
• poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
• obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
• składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
2. Zdrowie naszym skarbem
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
• zakładanie ubrań, butów;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• odkładanie prac na półki indywidualne;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie koordynacji ruchowej;
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• nazywanie wybranych części ciała;
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
• wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystanie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);
• spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków, (ograniczanie napojów gazowanych).
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• powtarzanie krótkich rymowanek;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka:
• nauka prostych piosenek fragmentami metoda ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
• oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Poznawcza aktywność dziecka:
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
• uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
• liczenie palców, przedmiotów itp.
• używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
3. Co ułatwia prace w domu?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• odkładanie prac na półki indywidualne;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
• poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• powtarzanie krótkich rymowanek;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
• oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
• uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
• liczenie palców, przedmiotów itp.
4. Zabawki
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• odkładanie prac na półki indywidualne;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
• rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
• wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• powtarzanie krótkich rymowanek;
• rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
• budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
• oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
• wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
• liczenie palców, przedmiotów itp.;
• używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
• obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
PAŹDZIERNIK
1. Jesień w sadzie, w ogrodzie
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
• spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
• przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania;
• dzielenie się swoimi przeżyciami.
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
• stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
• zauważanie rytmów, np.. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
• oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
• zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
• rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
• rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.
2. Zwierzęta jesienią
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
• spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
• przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania;
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
• stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
• zauważanie rytmów, np.. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
• pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana) jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają).
3. Moja rodzina i mój dom
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
• spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
• przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania;
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
• stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
4. Domowi ulubieńcy
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
• spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
• przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania;
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
• stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
WRZESIEŃ
1. W przedszkolu
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
• spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
• przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania;
• dzielenie się swoimi przeżyciami.
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
• stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
2. Oto ja
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• nazywanie wybranych części ciała;
• rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
• spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
• przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania;
• dzielenie się swoimi przeżyciami.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
• stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni;
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
3. Moja droga do przedszkola
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
• spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
• przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania;
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
• stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
4. Jesień w parku, w lesie
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
• spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
• przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania;
• dzielenie się swoimi przeżyciami.
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
• stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
• zauważanie rytmów, np.. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
• obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
• oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
• zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody.