Grupa maluchy - Tematyka zajęć

TEMATYKA ZAJĘĆ NA LISTOPAD:

 

TYDZIEŃ I:  A deszcz pada i pada

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;

  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;

  • odkładanie prac na półki indywidualne;

  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;

  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;

  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;

  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić;

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • uważne słuchanie rozmówcy;

  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;

  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;

  • nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;

  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;

  • liczenie palców, przedmiotów itp.;

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;

  • zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;

  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.

 

TYDZIEŃ II: Co powinienem wiedzieć o Polsce?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;

  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie;

  • zakładanie ubrań, butów;

  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;

  • odkładanie prac na półki indywidualne;

  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej;

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;

  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • nazywanie wybranych części ciała;

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;

  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;

  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;

  • dzielenie się swoimi przeżyciami;

  • doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;

  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;

  • powtarzanie krótkich rymowanek;

  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;

  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;

  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;

  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;

  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;

  • liczenie palców, przedmiotów itp.;

  • poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;

  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;

  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

TYDZIEŃ III: Zdrowie naszym skarbem

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;

  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie;

  • zakładanie ubrań, butów;

  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;

  • odkładanie prac na półki indywidualne;

  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej;

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;

  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • nazywanie wybranych części ciała;

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;

  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

  • wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystanie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);

  • spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków, (ograniczanie napojów gazowanych).

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;

  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;

  • dzielenie się swoimi przeżyciami;

  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • uważne słuchanie rozmówcy;

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

  • naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;

  • powtarzanie krótkich rymowanek;

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • nauka prostych piosenek fragmentami metoda ze słuchu;

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;

  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Poznawcza aktywność dziecka:

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;

  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;

  • liczenie palców, przedmiotów itp.

  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;

TYDZIEŃ IV: Co ułatwia nam prace w domu?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;

  • korzystanie z toalety;

  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;

  • odkładanie prac na półki indywidualne;

  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;

  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;

  • dzielenie się swoimi przeżyciami;

  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;

  • dzielenie się swoimi przeżyciami;

  • mówienie o swoich potrzebach;

  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;

  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;

  • powtarzanie krótkich rymowanek;

  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;

  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;

  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;

  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;

  • liczenie palców, przedmiotów itp.

 

 

TEMATYKA NA PAŹDZIERNIK:

TYDZIEŃ I: JESIEŃ W SADZIE, JESIEŃ W OGRODZIE

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
zakładanie ubrań, butów;
odkładanie prac na półki indywidualne;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
składanie ubrań przed leżakowaniem;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
próby określania swoich stanów emocjonalnych;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
powtarzanie krótkich rymowanek;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
liczenie palców, przedmiotów itp.;
obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku;
zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

-TYDZIEŃ II: ZWIERZĘTA JESIENIĄ

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zakładanie ubrań, butów;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
próby określania swoich stanów emocjonalnych;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
podejmowanie prób wspólnych zabaw.
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić;
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
uważne słuchanie rozmówcy;
stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
liczenie palców, przedmiotów itp.;
budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeż, wiewiórka, bocian), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają).

TYDZIEŃ III: MOJA RODZINA I MÓJ DOM

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zakładanie ubrań, butów;
korzystanie z toalety;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
próby określania swoich stanów emocjonalnych;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
podejmowanie prób wspólnych zabaw.
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak ma na imię tata;
nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek;
pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś);
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
uważne słuchanie rozmówcy;
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
liczenie palców, przedmiotów itp.;
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.

TYDZIEŃ IV: DOMOWI ULUBIEŃCY

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
zakładanie ubrań, butów;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej;
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
nazywanie wybranych części ciała;
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
dzielenie się swoimi przeżyciami;
doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
powtarzanie krótkich rymowanek;
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
słownictwo w języku obcym: dzień dobry, do widzenia.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
liczenie palców, przedmiotów itp.

TEMATYKA ZAJĘĆ NA WRZESIEŃ:

W przedszkolu

Oto ja

Moja droga do przedszkola

Jesień w parku, jesień w lesie

 

Wrzesień, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): W przedszkolu
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nazywanie wybranych części ciała;
• nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• nazywanie wybranych części ciała;
• dostrzeganie podstawowych różnic między dziewczynkami i chłopcami oraz kobietami i mężczyznami;
• rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podawanie swojego imienia i nazwiska;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wprowadzenie graficznych znaków umownych, np. znaczków w szatni, oznakowania półek indywidualnych.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach rozwijających;
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
• liczenie palców, przedmiotów itp.
• budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania.
Wrzesień, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Oto ja
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
• zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nazywanie wybranych części ciała;
• nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• nazywanie wybranych części ciała;
• rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podawanie swojego imienia i nazwiska;
• określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wprowadzenie graficznych znaków umownych, np. znaczków w szatni, oznakowania półek indywidualnych.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach rozwijających;
• umiejętność poznawania samego siebie;
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
• uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych) wskazywanie wymienionych części ciała;
• nazywanie danych części ciała;
• pokazywanie wymienionych części ciała u partnera;
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• liczenie palców, przedmiotów itp.
Wrzesień, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Moja droga do przedszkola
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
• składanie ubrań przed leżakowaniem;
• odkładanie prac na półki indywidualne;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podawanie swojego imienia i nazwiska;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
• powtarzanie krótkich rymowanek;
• rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• nazywanie barw podstawowych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych) wskazywanie wymienionych części ciała;
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
• uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
• liczenie palców, przedmiotów itp.;
• składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru − poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej.
Wrzesień, tydzień 4
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jesień w parku, w lesie
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• odkładanie prac na półki indywidualne;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nazywanie wybranych części ciała;
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• nazywanie wybranych części ciała;
• rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć;
• współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
• słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• powtarzanie krótkich rymowanek;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
• uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
• uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
• liczenie palców, przedmiotów itp.;
• obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
• oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
• zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
• obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
• składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

Miasto Rybnik Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach